top of page

Liv i Alaska

Hur är det att bör i Alaska?

Jag har varit tillbaka i USA i nästan sex månader! Hur har det varit så snabbt? Varje dag jag tänker på Sverige och hur mycket jag saknar mitt liv där. Jag visste att efter så länge måste jag skriva en blogg på svenska om mitt liv i Alaska för alla mina Svenska vänner och familj. Jag vet att du alla förstår engelska, men jag vill inte glömma min svenska så jag ska skriva till min bästa förmåga på Svenska.

Jag hade en kort sommar när jag kom tillbaka. Jag var en brudtärna i mina systrar bröllop ner i Utah vilket var väldigt roligt. Jag vandrade också mycket (jag saknade bergen) och jag fick äntligen se mina vänner igen. Vi åkte camping, fiske, simma i havet och utforska.

Skolan

Efter sommaren var över, var jag tvungen att gå tillbaka till skolan. Det här är mitt senaste år i högskolan före college och jag behöver komma ikapp, så det har varit mycket jobb i skolan. Det är ok för att jag gör många saker som gör skolan kul. På hösten sprang jag i Cross Country, en sport där du tävlar en 5k med andra skolor. Jag är inte snabb, men jag älskar att träffa olika människor som också gillar att springa. Jag gör också något vi kallar DDF. Agerande, debatt och tal. Jag gör den skådespelande delen. Det är där du lär dig små bitar från spel och utför dem för domare och tävlar mot andra gymnasier. Det är min favoritsport eftersom jag inte behöver träna. Jag är ganska bra på det. Vid en av tävlingarna kom jag först in. Jag sjunger också i kör på min skola vilket är jättekul för att jag saknade sång.

Kul

Saknade jag Amerikansk holidays så det är kul att bli hem för Halloween och Thanksgiving igen. För halloween, jag var en pumpor med mina kompisar o hade vi en liten fest. Efter Halloween, är Thanksgiving. Var Amerikans äter mycket potatis, turkey, paj, o mer. Det är en specialt dag var vi också kola på Amerikansk fotboll. Den här år, mitt mama o jag skulle resor till en annans stad för en Jul marknad så det kommer vara annorlunda än andra år. Efter, för Jul vi kommer att ha en normala jul hemma i sitka och min bror, min syster och henne man ska allt flyga upp till Alaska för det.

Spelar ingen roll hur mycket jag missade amerikan traditioner jag miss svensk ettor mer. För kanel bullar dag, bakade jag många kanelbullar och delad dem med vänner vid skola. Jag också vilja till har en Santa lucia fika fest att undervisa min vänner om Santa Lucia.

Liv i Alaska är ganska lugn just nu. Jag är applicering till universitet och försöker att få bra kvaliteter. Jag bara fick min körning licens så jag kan lätt resor på min ö. Jag är lycklig och saker är bra, men saknar jag Sverige varje dag.

-Kram, Olivia

Sitka: Mitt stad

Mina tjejer lag


RECENT POSTS:
SEARCH BY TAGS:
No tags yet.
bottom of page